پرسش‌های متداول

چگونه می‌توانم مقالۀ خود را آماده و ارسال نمایم؟

پس از ورود به سامانه و ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز ورود، مقاله خود را می‌توانید بارگذاری نمایید. قبل از ارسال مقاله حتماً قسمت «راهنمای نویسندگان» را مطالعه نمایید و مقاله ارسالی خود را دقیقاً مطابق آن تدوین و تنظیم کنید. مقاله فقط از طریق سامانه دریافت و مورد بررسی قرار می گیرد.

نام کاربری یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام، چگونه می‌توانم آن را بازیابی کنم؟

در قسمت صفحۀ «ورود به سامانه»، «رمز ورود به سامانه را فراموش کرده ام!» را انتخاب نمایید. در آنجا می توانید آدرس پست الکترونیکی خود را وارد نموده و «نام کاربری» یا «رمز ورود» خود را دریافت نمایید.

آیا لازم است همه نویسندگان مقاله در سامانه ثبت نام کنند؟

خیر. لازم نیست. تنها نویسندۀ مسئول در سیستم ثبت نام خواهد کرد. اما نام سایر نویسندگان باید توسط نویسنده مسئول هنگام ثبت نام درج شود و همۀ نویسندگان باید از مسئولیت خود در رابطه با مقاله آگاه باشند. ترتیب نام افراد و مسئولیت هر یک از آنها باید در مقاله شفاف باشد.

اگر در ارسال مقاله مشخصات نویسنده/نویسندگان به اشتباه درج شود و یا نام نویسندگان با ترتیب اشتباه وارد سامانه شود، چه باید کرد؟

پس از بررسی اولیه و ارسال مقاله برای سردبیر نمی‌توان تغییری در مشخصات درج شده ایجاد کرد. لذا چنانچه مقاله مورد بررسی قرار گرفت و برای اصلاح به نویسنده مسئول مکاتبات ارسال گردید، وی می‌تواند مشخصات نویسندگان را اصلاح نماید و برای هرگونه تغییر در جابه جایی اسامی باید از هر دو نویسنده، رضایت نامه به ایمیل نشریه به نشانی jisall@uoz.ac.ir ارسال گردد.

چنانچه نویسنده مسئول مکاتبات به دیگر نویسندگان دسترسی ندارد، در فرم تعهدنامه و تعارض منافع می تواند به جای آن‌ها امضا کند؟

خیر. در صورت عدم دسترسی به دیگر نویسندگان باید امضای اسکن شده در فایل درج گردد.

در مرحله اولیه ارسال مقاله، نویسنده مسئول مکاتبات باید چه صفحاتی را مطالعه کند؟

صفحات راهنمای نویسندگان، پرسش‌های متداول، اصول اخلاق نشر و فرآیند پذیرش مقالات (به نوار ابزار بالای صفحه مراجعه شود)

آیا می توان مقاله خود را به چند مجله ارسال نمود؟

خیر. این خلاف اخلاق در نشر است. اگر چنین کاری صورت بگیرد مقالۀ شما چاپ نخواهد شد؛ و اگر چاپ شده باشد از آن سلب اعتبار خواهد شد. سپس نام شما در لیست سیاه مجله قرار خواهد گرفت و هیچ مقالۀ دیگری از شما پذیرفته نخواهد شد. همچنین با توجه به تعهدنامه ارسالی از سوی نویسنده، علاوه بر گزارش تخلف به مراجع ذی‌صلاح، کلیه هزینه‌های تحمیل شده به دفتر مجله از نویسندگان دریافت خواهد شد.

چگونه از آخرین وضعیت مقاله ارسالی خود اطلاع پیدا کنم؟

نویسنده مسئول مقاله می‌تواند از طریق سامانه نشریه، در صفحه شخصی خود وضعیت مقاله را مشاهده کند. بنابراین کلیه اقدامات اعم از ارسال، بازنگری، مکاتبات، درخواست‌ها، تغییر ترتیب نویسندگان و... فقط از طریق نویسنده مسئول امکان‌پذیر می‌باشد.

مدت زمان تعیین تکلیف و ارزیابی مقاله چقدر می باشد؟

معمول ترین مدت زمان مورد نیاز جهت تعیین تکلیف در شورای دبیران و داوری مقاله  با احتساب زمان برای برگزاری جلسه هیئت تحریریه 3 ماه می باشد. پس از گذشت این مدت نویسنده مخیر است همچنان منتظر بماند و یا درخواست بازپس گیری مقاله خود را ارسال نماید. لازم به ذکر است روزهای تعطیل و ایام تعطیلات پژوهشگاه مشمول مدت مذکور نیست. اگر در قسمت پیگیری وضعیت مقاله، عبارت در حال داوری نشان داده شود، مبدا محاسبه از آن هنگام آغاز می­‌شود. 

آیا امکان اشتراک و دریافت نسخه چاپی مجلات وجود دارد؟

خیر. شما می‌توانید برای مشاهدۀ مقالات خود و یا دیگر نویسندگان به سایت مجله مراجعه کنید.

چه موقع نامه پذیرش مقاله (گواهی) را دریافت می‌کنم؟

هنگامی که تمامی اصلاحات لازم (هم اصلاحات مورد نظر داوران قبل از جلسه تحریریه و هم اصلاحات مطرح شده از سوی اعضای هیأت تحریریه) بر روی متن شما انجام شد و داوران و در نهایت سردبیر مقاله شما را تایید کردند، نامۀ پذیرش به شما داده خواهد شد.

پس از دریافت ایمیل پذیرش مقاله، در صورت نیاز به نامه پذیرش چه باید کرد؟

پیرو  مصوبه جلسه هیأت تحریریه نشریه مبنی بر سامانه ای بودن همه مراحل بررسی مقاله، گواهی پذیرش صرفاً از طریق سامانه قابل دریافت است.